NOTATIONS @ Huize Frankendael
NOTATIONS @ Huize Frankendael
5.06<5.08.2011
5 June / 5 August 2011 [every Sunday] | Opening 5 June 17:00<19:00 | Concert 22 June, 5 July 20:30
Huize Frankendael | Middenweg 72 | 1097 BS Amsterdam | T 020-4233930 | www.frankendaelfoundation.nl
ENG
In June 2011 an exhibition as well as a philosophical concert take place in the setting of the 18th century country house Huize Frankendael in Amsterdam. In this project, music, art and technique explore the way we deal with notation and space. During a musical evening in the old mansion, the Barockpuppies emphasize on the integration of music and the arts. Video artist Martijn Grootendorst and violist Saskia Meijs collected friends and colleagues around this theme.
In the house, a small show is presented on the correlation between music and the arts. The way we notate art as well as music is explained by bringing together two artists who deal with the topic on a different level, but both research the field of notation and space.
CONCERT 22 JUNI, 5 JULI 20:30 : Barockpuppies spelen Aimez-vous Brahms?
Het concert van de Barockpuppies Saskia Meijs (altviool) en Martijn Grootendorst (video) op 5 juli in Huize Frankendael heet Aimez-vous Brahms?
De tentoonstelling Notations [Joanneke Meester en Jennifer Townley] op de bovenste verdieping infiltreert in de klassieke en nieuw gecomponeerde muziek in het koetshuis.
Natuurlijk wordt de grafische partituur van Joanneke Meester vertolkt op piano, maar zoals we gewend zijn bij de Barockpuppies worden de muzikanten ondergedompeld in videoprojecties, waarbij de installatie van Jennifer Townley proberen een innige relatie aan te gaan met de noten van Brahms en Horsthuis.
Aimez-vous Brahms?
Het concert van de Barockpuppies vindt plaats op 5 juli in Huize Frankendael, met als gasten: Daria van den Bercken (piano) en Lotte Bovi (zang) en muziek van o.a. Brahms, Händel, Horsthuis en Reijseger.
toegang 15 € aanvang 20.30 u.
reserveer: info@barockpuppies.nl
NL
Spreken muziek en beeldende kunst eenzelfde taal. En zo ja, hoe klinkt zo’n taal, en hoe ziet het eruit? Het werk van twee kunstenaars; Joanneke Meester en Jennifer Townley, staan in de tentoonstelling centraal. Beiden creëerden werk waarin muziek en beeldende kunst een verband aangaan. Joanneke Meester realiseerde afgelopen jaar een serie waarin ze de betekenis van tekst abstraheerde van de vorm van de letters. Eenzelfde techniek paste ze toe op een pianocompositie. Door de deconstructie en constructie van de notatie ontstonden nieuwe betekenislagen. Jennifer Townley’s machines zijn op een ambachtelijke manier gebouwd met slechts die materialen en onderdelen die nodig zijn om aan de bouwtechnische eisen te kunnen voldoen. Hierdoor ontstaan open constructies en kan men door goed kijken en logisch nadenken de gehele werking achterhalen.
Biography, Joanneke Meester, 2010
Joanneke Meester [NL,1966] gained international fame with the pistol that she made from her own skin. Her new text-based works are appropriated from existing fragments historical correspondence. The remains of the characters of the works are cut out of several materials, such as textile, cardboard, plastic, canvas, paper, etc. As the remains of derivative words there is a connection with language. This "new" created abstract world is more detached from communication in the form we know it. There is more space for imagination and it creates a new notation with less limitations. Meester also used a piano composition as a starting point for one of her works. Through deconstruction and construction of the music notation, she created new ways of abstraction and therefore new connotations with both music as well as space. Meester studied at the Fine Art Academy in Amsterdam as well as the Sandberg Institute in Amsterdam. She is exhibiting in the Netherlands and abroad.
Alhambra, Jennifer Townley (2010)
Jennifer Townley’s (1983) fascination is clearly visible in the works she creates. She intertwines technique as well as science in the almost abstract installations and sculptures. The crafty way the installations are build up show an open construction, in which sound and space freely interact. In her more kinetic work, the visual arts construct a both auditory as an esthetic world, in which only the most necessary material take part. Townley finished her studies at both the de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten as the Koninklijk Conservatorium, Den Haag. Also, she studied dynamics at the Polytechnic University (TU) of Delft.